• 17
  • 27
  • 48
  • 69
  • 92
  • 96
  • 97
  • 102
  • 121
  • 137
170 271 482 693 924 965 976 1027 1218 1379
Sponsors
Volgende evenement



15-06-10 |
Oplooprem

 De mechanische oplooprem

Velen vragen zich af hoe een oplooprem nu eigenlijk precies werkt. In dit stukje wordt een en ander uit de doeken gedaan.

Het principe van de oplooprem is eenvoudig. Als de auto remt, wil de aanhanger doordrukken. De schuifbeweging in de dissel wordt omgezet in het aantrekken van de remkabel of remstangen. Vroeger kon dit aanleiding geven tot blokkeren of zelfs vastslaan van de wielen, maar door het aanbrengen van een schokdemper in het bedieningsmechanisme is het remsysteem inmiddels zo geperfectioneerd dat het weinig onderdoet voor enig ander remsysteem. Het systeem heeft natuurlijk wel enig onderhoud nodig. De rem waarmee het wiel wordt tegengehouden, is meestal een trommelrem (zie afbeelding 2) omdat deze goed is te combineren met de terugrij-automaat. De remkabel of remstang bedient in de remtrommel een hefboom waarmee de oploopremschoen tegen de remtrommel wordt gedrukt. De kracht waarmee dat gebeurt, bepaalt de remkracht. De wrijvingscoëfficiënt van het voeringmateriaal is daarbij natuurlijk van belang maar deze is door de fabrikant bepaald en kan alleen worden veranderd als de remmen worden gereviseerd. Het remsysteem moet, vooral als het nieuw is, worden nagesteld. Dat komt omdat de nog nieuwe remkabels iets oprekken en de verschillende draai- en kantelpunten zich 'zetten'. Daardoor kan speling ontstaan waardoor het moment van aangrijpen van de rem verloopt. De remmen moeten daarom na zo'n 500 km worden bijgesteld. Meestal schrijft de fabrikant voor dat dit bij de eerste servicebeurt moet gebeuren. Omdat veel aanhangers vlak voor de vakantie worden afgeleverd, en er dan vaak meteen een flinke rit mee wordt gemaakt, heeft fabrikant Kip een inrembank laten ontwikkelen. Nieuwe remmen worden daarop eerst ingeremd en daarna pas worden ze afgesteld. Het is en blijft de taak van de eigenaar om ervoor te zorgen dat de remmen optimaal blijven functioneren. Ook met je nieuwe Zambezi hier op letten!

 

Afbeelding 1

 

Zie afbeelding 1). De oploopkoppeling is het regelmechanisme van de oplooprem. Door afremmen van de auto word door de kogel van de trekhaak een kracht op de dissel (trekboom met koppeling (1)) gezet. De stang aan de koppeling (2) schuift naar binnen tegen de kantelhevel (3). De kantelhevel trekt de bedieningskabel (4)

van de remmen aan. Als de auto hard remt zal de kracht op de hevel groot zijn, waardoor de aanhanger ook hard remt. Bij het loslaten van de rem wordt de stang weer naar voren getrokken en de remmen van de aanhanger zijn dan niet meer bediend.

 

 

 

De oude oploopremmen hadden een groot nadeel. Immers als men achteruit rijden wil moet iemand bij de aanhanger de handrem aantrekken. Daarna reed de auto een klein stukje achteruit zodat een veerdruk geregelde pen vastgeklemd kon worden. Na het terugdrukken van de handrem kon er achteruit gereden worden. Als daarna pittig vooruit wordt gereden kan de reminrichting automatisch terugkantelen, maar misschien ook niet.. De huidige aanhangers zijn mechanisch duidelijk verbeterd. Het systeem maakt gebruik van het verschil in draairichting tussen afremmen en achteruitrijden. Ook bij het remmen draait de remtrommel ten opzichte van de ankerplaat in dezelfde richting. Bijgaande afbeelding 3 laat het verschil zien tussen vooruit- en achteruitrijden.

 

Vooruit rijden

 

Achteruit rijden

Als er tijdens het vooruitrijden geremd wordt worden de remschoenen tegen de trommel gedrukt maar blijven wel op hun steunpunten zitten. Ook het draaipunt van de remschoen verandert niet. Als de remtrommel achteruit draait wordt het remmen uitgeschakeld. De remtrommel drukt de remschoen achteruit tegen een veerdruk in naar een ander draaipunt. Daardoor kantelt de remschoen naar binnen en raakt de remschoen alleen met de voorzijde. Omdat de remschoen met de voorzijde wel de remtrommel raakt kost het iets energie extra op achteruit te rijden dan vooruit te rijden. Deze extra kracht is nodig om de veer gespannen te houden totdat er vooruit gereden wordt. Dan keert de remschoen weer terug in de oude stand.

 
Ruud Groeneveld/2010

 

terug naar vorige scherm

Back to Top

Niets van deze website mag worden gekopieerd en of anderszins openbaar gemaakt, zonder schriftelijke toestemming van de auteur en/of het bestuur van de Zambeziclub.

Powered by CWare